Volgens het boeddhisme hebben we allemaal dronken, rumoerige aapjes in ons hoofd. Aapjes die van tak naar tak springen, veel kabaal maken en ons voortdurend afleiden. Boeddha gebruikte 2500 jaar geleden al de metafoor van de Monkey Mind al om de werking van onze menselijke mind uit te leggen. Die metafoor wordt nog steeds vaak gebruikt. Ook ik maak graag gebruik van dit beeld. Want een beeld zegt vaak zo veel meer dan woorden.

Wat je kunt leren van apen en bananen als je een vol hoofd van het denken hebt…

 

Stel je eens een plek voor waar dronken apen rondspringen. Een plek waar apen voor elkaar zorgen, ruzie maken, elkaar liefhebben en tegen elkaar schreeuwen. Krijg je al een idee hoe vol dit is? Hoe luidruchtig, druk en chaotisch? 

En stel je dan je hoofd vol gedachten voor, gedachten die voortdurend rondspringen, net zoals de drukke apen. Wist je dat we wel 120.000 gedachten per dag hebben? Mijn hoofd tolt van het beeld en het getal! Het besef van de chaos van het denken groeit ook. En dan nog het idee dat onder die gedachten tal van ‘doem’, ‘perfectionistische’, ‘love- junk’, ‘iedereen- moet- zich- aan- mijn- norm- houden’, ‘dat- lukt- mij -nooit’ of ‘iedereen- is- tegen- mij’ gedachten mee springen…

Zolang we al die apen maar niet al te serieus nemen is er nog niet eens zoveel aan de hand. Maar vaak doen we dat wel. We geven gedachten betekenis en daarmee onbewust ook veel lading. Je vecht tegen ze, je probeert ze te onderdrukken, weg te denken en ze uit de weg te gaan. Met een leeg hoofd als doel, maar met dat hoofd vol dronken apen als resultaat.

Je Monkey Mind rustig krijgen, hoe doe je dat?

Boeddha zag al dat het geen zin heeft om te vechten tegen die apen in je hoofd. What you Resist Persists. Hoe harder je je best doet het denken te onderdrukken, hoe meer gedachten er zullen zijn. Of hoe hard je ook werkt om tegenslag te vergeten, hoe meer aandacht die tegenslag vraagt. Hoe meer tegenzin, hoe meer aandacht er naar toe gaat. En in die aandacht ligt misschien wel de sleutel. Mingyur Rinpoche vertelt op YouTube op luchtige en heldere wijze dat je het beste vrienden kunt worden met de apen in je hoofd. Niet door ze bananen te geven, dat gaat helaas niet, maar door ze te erkennen en tegemoet te komen met een gerichte opdracht voor ze. Erkenning geeft de apen rust en onze gedachten houden van opdrachten.

De opdracht is om zich te richten op de adem en de gedachten daarbij van harte welkom te heten. Je blijft je richten op de adem en als er gedachten zijn is dat oké. De adem op de voorgrond, de gedachten op de achtergrond. Als er een gedachte naar voren komt is dat oké! Zolang jij je maar opnieuw richt op de adem gaat het goed. Zodra je merkt dat je weer niet meer bij de adem bent en meegaat in denken, herinneren, oordelen of wat dan ook, is dat ook weer oké. Je merkt het op en je hebt zo weer de kans je te richten op je adem. Doe je dit met een glimlach, dan is dat een teken van mildheid voor jezelf. Al ga je voortdurend mee met je rumoerige gedachten, je kunt elke keer weer opnieuw beginnen. Glimlachend, het is oké!

1 of 2 keer bewust ademen maakt al dat je weer wat losser komt van je denken, dat je losser komt van een reactie- patroon.. Dit kan de hele dag door. Je adem is steeds weer je anker. Zodra je merkt dat je meegenomen wordt door je denken dan glimlach je en zeg je jezelf  ‘het is oké’. De identificatie met de gedachte stopt. Je erkent met het glimlachen de Monkey Mind en je richt je weer op de adem. Elke keer opnieuw.

De zin van trainen door te mediteren

Trainen van het richten van de aandacht baart kunst en regelmatig mediteren helpt daarbij!  Je bent meer en meer vrienden met je gedachten, gaat ze herkennen zonder dat je je nog met ze identificeert. Elke keer als je terugkomt bij de adem heb je de spier van het stoppen van het denken en het terugkomen bij de adem getraind. Een bewuste keuze waarmee jij de regie krijgt! Jij kiest voor loskomen van denken en oude reacties.

Doordat je je niet meer identificeert met al die rumoerige gedachten en ontstaat er ruimte. Ruimte van waaruit je nieuwe keuzes maakt en waarin je meer en meer verbinding voelt met liefde, wijsheid en vitaliteit. Het besef dat al die rumoerige gedachtes de verbinding met deze kwaliteiten blokkeerde was shocking voor mij. Het weten dat ik mijn gedachten niet ben en er voor kan kiezen me te identificeren met liefde, wijsheid en vitaliteit is levensveranderd voor mij geweest!

Misschien wil je delen wat jouw lastigste aap is?

Sharing is Caring.