De laatste dagen van 2018 nodigen uit om terug te blikken en stil te staan bij het afgelopen jaar. Ik vertel je hier meer over het effect van dankbaarheid. Het mooie is; dankbaarheid kun je oefenen! 

De waarde van dankbaarheid

In de westerse psychologie is al langer een verschuiving aan het plaatsvinden naar positieve psychologie; van genezen van een zieke geest naar het ontwikkelen van een gezonde mind. Er is veel onderzoek gedaan waaruit blijkt dat ook in stressvolle en lastige periodes dankbaarheid kan leiden tot meer geluksgevoel, een lagere bloeddruk, minder stress, minder vaak sombere of angstige gevoelens.
 

Onze wijsheid weet dit natuurlijk al veel langer. Marcus Aurelius, een Romeinse keizer die leefde in de 2e eeuw n.Chr. zei al: “Wanneer je wakker wordt, denk aan wat een kostbaar voorrecht het is om te leven; om te ademen, om na te denken, om te genieten, om lief te hebben”. De boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh spreekt over negatieve en positieve zaadjes in ons leven. Je hebt altijd de keuze welke zaadjes je water geeft en dankbaarheid is een positief zaad. Ook mijn moeder riep altijd “Tel je zegeningen”, en liet me vanuit haar geloof voor het slapen gaan een dankgebedje opzeggen. 

“Wanneer je wakker wordt, denk aan wat een kostbaar voorrecht het is om te leven; om te ademen, om na te denken, om te genieten, om lief te hebben” — Marcus Aurelius

De tegenhanger voor je stress

In de waan van de dag en door pijnlijke gebeurtenissen zijn we alleen vaak bezig met wat er anders moet of wat we niet meer willen in ons leven. Daar ligt onze focus. Juist op moeilijke momenten is het waardevol om stil te staan bij wat we een beetje uit het oog verliezen. Wat vult jou met positieve gevoelens? Je zoon of je dochter? Een dierbare persoon in je leven? Je huisdier? Een mooie vakantieherinnering?  Neem jij de tijd en ruimte om daar zo nu en dan bij stil te staan?

Dankbaarheid vermenigvuldigd zich….

Het mooie is, je dankbaar voelen is gewoon fijn! En dat fijne gevoel maakt dat we ons als vanzelf weer meer open kunnen stellen voor andere positieve gevoelens. Je hebt dus werkelijk invloed op geluksgevoelens !





Start alvast met dankbaarheid oefenen….


De oefeningen

Maak bewust tijd en ruimte voor jezelf en ga comfortabel zitten. Zorg dat je pen en papier bij de hand hebt.

  1. Blik met een dankbare bril terug in 2018 
    Noteer 3 momenten waar je dankbaar voor bent. Haal het weer terug in je herinnering en sta bij elk moment even stil bij wat je ervaart. Bedenk vervolgens waar je je vanuit dankbaarheid op wilt richten in 2019. Ik geef je de volgende voorbeelden: mildheid, vrolijkheid, zorgeloosheid, ontspanning, verbinding, zelfzorg. Wat telt voor jou? Maak hier notities van.
     
  2. Sta vervolgens ook stil bij dankbaarheid in contact met anderen 
    Hoe werkt stress en het al dan niet voelen van dankbaarheid bij jou? Verschuift de focus naar de kant van stress of lukt het je open te blijven stellen voor mildheid voor en waardering van een ander. Ook hier kan het ontwikkelen en uiten van dankbaarheid een opening bieden naar meer geluksgevoel in je leven. Ga eens na; is er iemand die je best wat meer zou mogen waarderen? Of is er misschien iemand die je alsnog wilt bedanken? Wat zou dan een mooie actie zijn?  
     
  3. Bedenk hoe je je in 2019 dankbaarheid op de agenda zet 
    Hoe ga jij je focus in 2019 meer richten op die waardevolle vanzelfsprekendheden in je leven? Als je er even wat bij stil staat, komen er vast ideeën, Ik geef je alvast de volgende:
    – schrijf dagelijks een briefje met een voorval van die dag waar je dankbaar voor bent
    – stop het briefje in een grote glazen pot en lees de briefjes terug als je daar zin in hebt 
    – oefen regelmatig een meditatie gericht op dankbaarheid
    – tel je zegeningen voor het slapen gaan
     

Welk voorbeeld inspireert jou? Heb je misschien nog andere ideeën voor het beoefenen van dankbaarheid? Laat je weten in de comments?