Als loslaten geen optie is, ga dan anders vasthouden… 

  1. Maak voor jezelf helder waar je aan vasthoudt.
    Loslaten hoort bij het leven; je eerste vakantievriendje loslaten, je kind loslaten dat alleen naar school gaat fietsen, je verwachtingen van het leven, een vervelende opmerking van een collega, het proces van ouder worden, je baan loslaten…
    Het toverwoord bij loslaten is acceptatie; hoe meer acceptatie, hoe moeitelozer je weer verder gaat. Dat betekent niet dat je nergens meer voor vecht, wel dat je zoveel als mogelijk mee beweegt met de voor- en tegenspoed van het leven.Het tegenovergestelde van loslaten is vasthouden. Vasthouden aan iets waar je met heel je hart van houdt of aan iets waar je hard nodig bent of wat je nog lang niet kwijt wilt. Vasthouden maakt dat je niet accepteert zoals de situatie is en alles in het werk zet om te veranderen, te fixen of te controleren. En dat is lang niet altijd negatief!Loslaten en vasthouden zijn allebei kwaliteiten, kwaliteiten met ook een valkuil! De focus ligt nu op de valkuil van het vasthouden. Wat als het vasthouden maakt dat er meer tijd in gaat zitten dan wenselijk, er zorgen zijn die je wakker houden of voelbare spanning in je lichaam?Bedenk eens voor jezelf:
    Hoe ga ik met tegenslag in mijn leven om?
    Wil ik de situatie liefst veranderen?
    Neig ik tot krampachtig vasthouden aan iets waar ik geen of weinig invloed op heb?

2. Voel eens goed wat dat vasthouden met je doet. 
Sta eens 5 min. bewust stil bij de situatie of de verwachtingen waaraan je vasthoudt. Met een open en onderzoekende houding merk je op hoe dit vasthouden voelt. Misschien wil je wat aantekeningen maken? Of verder voelen? 
Ben je je bewust van de spanning in je gezicht? Je mimiek? Als je die mimiek net even iets uitvergroot, wat voel je dan in je gezicht en in je lichaam? 
Dát is hoe het vasthouden voelt. Misschien kun je de spanning met elke inademing voorzichtig wat ruimte geven.

Als je dit vaker doet, ontstaat er mogelijk ruimte waarin een innerlijke verschuiving plaatsvindt naar kalmte, besluitvaardigheid, intuïtieve wijsheid, openheid en ontspanning. Als bij een kind dat aandacht krijgt, tot rust komt en zelf ook weer weet hoe verder te gaan. 

Er zijn altijd meer oplossingen dan alleen loslaten en vasthouden. Wat is een mogelijke stap die je zou kunnen maken op weg naar anders vasthouden? 

3. Wat heb jij nodig?  
Vasthouden aan situaties of verwachtingen terwijl het leven verder wil, levert vermoeidheid en spanningsklachten op. Vaak hoor ik mensen aangeven dat ze moe zijn, niet meer weten wie ze zijn en wat ze willen. Onderwerpen als zelfzorg, grenzen en acceptatie komen dan al snel voorbij. 

Zelf heb ik me jarenlang verantwoordelijk gevoeld voor de gezondheid van mijn moeder. Toen ik er bewust bij stil ging staan, besefte ik dat ik de verantwoordelijkheid niet helemaal alleen hoefde te dragen. Ik ging de situatie anders vasthouden en vond mensen waarmee ik samen die zorg ging dragen. 
Wat heb jij nodig om jouw situatie anders vast te houden?

4. Formuleer een intentie. 
Een intentie is een kort, krachtig en helpend zinnetje, in de tegenwoordige tijd alsof de uitkomst er al is. Voel de betekenis van het zinnetje als je het in jezelf uitspreekt. Gebruik het zinnetje als een herinnering en jouw oriëntatiepunt om aan vast te houden…
Voorbeelden zijn: 
– ik hou (je) anders vast 
– ik hou (je) anders vast, ik ontspan 
– ik ontspan en kan kiezen
– ik heb altijd ruimte om te kiezen, soms hou ik vast, soms laat ik los
– ik zorg voor jou, ik zorg voor mezelf
– ik geef mijn spanning de ruimte, het is oké dat het er is 
– dit is wat het is, het is oké

Wat is jouw intentie? 

5. Wil jij meer ruimte creëren in het loskomen van of vasthouden aan? 
Ik bied personalised coaching aan en heb misschien een leuke aanbieding voor je.
Je kan ook gratis gebruik maken van de Stadsverlichting bij Yogadreams. Op mijn doorlopende agenda vind je andere opties die wellicht bij jou passen.

Samen mediteren is krachtig en samen kom je soms verder dan alleen… 

6. Laat je tenslotte inspireren door de tekst van Nelson Mandela over loslaten.
Of  loslaten nu wel of niet je uiteindelijke doel is, misschien vind je hierin inspiratie om anders vast te houden.

Loslaten

Om los te laten is liefde nodig
Loslaten betekent niet dat het me niet meer uitmaakt
Het betekent dat ik het niet meer voor iemand ander kan oplossen of doen
Loslaten betekent niet dat ik ‘m smeer
Het is het besef dat ik de ander ruimte geef
Loslaten is niet het onmogelijk maken
Maar het toestaan om te leren leven van menselijke consequenties
Loslaten is machteloosheid toegeven
Hetgeen betekent dat ik het resultaat niet in handen heb
Loslaten is niet proberen om een ander te veranderen of de schuld te geven
Het is het jezelf zo goed mogelijk maken
Loslaten is niet zorgen voor, maar geven om
Loslaten is niet oordelen, maar de ander toestaan mens te zijn
Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen
Maar het anderen mogelijk maken hun eigen lot te bepalen
Loslaten is niet de ander tegen zichzelf beschermen
Het is de ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien
Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren
Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten
Maar elke dag nemen zoals die komt en mezelf er gelukkig mee prijzen
Loslaten is niet anderen bekritiseren of reguleren
Maar te worden wat ik droom te kunnen zijn
Loslaten is niet spijt hebben van het verleden
Maar groeien en leven voor de toekomst
Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.

Nelson Mandela

Vind je de tip waardevol?
Wat spreekt jou het meeste aan?
Heb je zelf nog een tip?

Ik vind het fijn als je reageert!
Dat kan door mij een mailtje te sturen, je krijgt sowieso een reactie van me.
Reacties zijn ook mogelijk in de comments op mijn web- site of op social media.

Wil je ondersteuning bij jouw situatie? 
In de trainingen komen veel bijpassende onderwerpen voorbij. 
In de coaching onderzoeken we samen jou patroon. 

Voel je welkom!