06 27540494 info@ishift.nl

Mindfulness, Mediteren, Yoga, Coaching

Kalmte & Concentratie (shamatha) meditatie

 

Shamatha; passief ontspannen en focussen kun je trainen…

SHAMATHA staat voor kalmte en concentratie.
Het is een meditatievorm die in alle stromingen van het Boeddhisme beoefend wordt. Je bereikt een steeds groter wordende verstilling, ontspanning, stabiliteit, levendigheid en verfijning van je aandacht.


DE MEDITATIES

De mediaties zijn op fysieke en mentale ONTSPANNING en kalmte gericht. Je leert om bij alle onrust en ongemak die je tegen komt te ontspannen.Dit heeft effect zowel op de kwaliteit van je meditatie als op de kwaliteit van je leven.

Ook train je jezelf meer en meer in CONCENTRATIE , door elke keer opnieuw de aandacht te plaatsen daar waar jij hem hebben wilt. Gaandeweg de training is het effect van de training echt merkbaar in je leven.

INFORMELE OEFENINGEN
In deze 4 weken krijg je ook informele oefeningen aangeboden waarmee je bewust meer ontspanning, kalmte en concentrarie  in je leven brengt.

VÓÓR OF NA DE MINDFULNESS TRAINING?
De training kan gezien worden als:

  • een mooie START voor je meditatie- beoefening en wens om anders met je stress om te gaan
  • een ontspannend VERVOLG op de 8- weekse Mindfulness Training en wens tot meer zachtheid en eenvoud in de beoefening en je leven
  • een fijne verdieping naast de yoga- lessen, als je ook op ontspannen wijze wil leren mediteren 

De shamatha (kalmte en concentratie – meditatie is verweven met de basis van mijn yoga- lessen.

PRAKTISCH
Deze training is inclusief:

  • 4 sessies (1 per week) online of centraal in Amersfoort
  • een PDF reader
  • geluidsbestanden met de meditaties

Je oefent  elke dag met deze meditatievorm (de meditatie duurt 24 min.) Daarnaast doe je een informele oefening naar keuze. Met deze oefening breng je nog meer ontspanning, eenvoud, verzachting in je leven.

WETENSCHAPPELIJK
De informele oefeningen zijn geinspireerd door het werk van psycholoog en neurowetenschapper Rick Hanson.  Hierdoor is er een mooie mix van traditioneel oosterse mediatie en wijsheid en wetenschappelijk westerse inzichten in deze training.

Vereenvoudigen

Vertragen 

Verzachten

De achtergrond

De oefeningen van dit programma zijn ontwikkeld door Alan Wallace en hebben tot doel het ontwikkelen van kalmte en concentratie van lichaam en geest, ter ondersteuning van mindfulness.

Het is een basistraining waarbij ‘mindfulness of breathing’ wordt geoefend. In de literatuur wordt deze vorm van oefeningen shamatha- meditatie genoemd. De inzichtsmeditaties als bron van Mindfulness en shamatha- meditaties  VERSTERKEN elkaar, waardoor je mindfulness in je leven en werk verder ontwikkelt.

Opties die ik bied

Bel of mail me ook gerust voor meer informatie

De opbouw van het programma

  • 4x een wekelijkse bijeenkomst van 2,5 uur (bij individueel 1,5 uur)
  • elke bijenkomst starten we met een aankomstmeditatie, gevolgd door 2x een shamatha- meditatie met daarna uitwisseling van de ervaringen
  • er is veel aandacht voor de toepassing in het dagelijkse leven: je doet daarvoor elke week een fijne informele oefening op het raakvlak van meditatie en neurowetenschap.
  • elke meditatie duurt 24 minuten
  • thuisbeoefening: dagelijks 1x mediteren en de informele oefening
  • inclusief audio- bestanden van de meditaties
  • inclusief uitgebreide PDF reader
iShift-VMBN-categorie 1
Erna Laning

Wat ik doe

ik help mensen zoals jij en ik
om richting in stress, onrust en lastige situaties te vinden

iShift-VMBN-categorie 1