We hebben allemaal wel eens een nacht dat we liggen te woelen en te draaien. Wie kent niet de angst dat je de dag erna niet goed functioneert. Meerdere nachten ‘slecht slapen’ kan grote impact hebben op je functioneren; je bent sneller geïrriteerd, minder geconcentreerd, moe en meer kwetsbaar. 

En die éne nacht kan, als er toch al van alles speelt in je leven, net het verschil maken. Een goede nacht doet wonderen en een slechte nacht kan betekenen dat je er wat verder door heen zakt. Heb je heel veel van dit soort nachten is het soms nodig een huisarts of een psycholoog in te schakelen. Ook dat is goede zelfzorg!

Maar ook als je zo nu en dan een keer slecht slaapt is het fijn te weten wat bijdraagt aan een betere nacht. Ik geef je tips, lees ze aandachtig en kies welke jij gaat inzetten de komende tijd.

Ik geef je 5 Tips voor een betere nachtrust

  1. Bespiegel je dag; de nacht is vaak een afspiegeling van je dag
    De energie van overdag werkt, eigenlijk logisch, door in je nacht. Neem je overdag geen pauzes voor jezelf, blijft je mind en lichaam ’s nachts ook actief. Heb je overdag geen focus, vertaalt zich dat misschien wel in chaotische dromen. Laat eens op je inwerken welke invloed jouw dag op je nacht zou kunnen hebben en lees verder…
  2. Bedenk wat er bij kan dragen tot meer rust in je dag
    Minder koffie, minder alcohol, minder schermtijd, minder stress, minder eten? Bedenk wat je onrustig maakt en wat jou kalmte zou geven. Misschien meer beweging, wandelen of yoga? Meer pauzes in je dag of meer aandachtig eten? Wist je bijvoorbeeld dat een goed ontbijt maakt dat je beter slaapt?  Maak eens een lijstje van energienemers en energiegevers. Is er balans? Waar kun je meer balans creëren?
  3. Maak een eigen slaapritueel 
    Overweeg de overgang van de dag naar de nacht bewust te gaan maken en plan daar tijd voor in. Je geeft je lichaam en je mind zo wat tijd om te wennen aan de rust van de nacht. Zet minimaal een half uur voor het slapen gaan de televisie en andere schermen alvast uit. Smeer jezelf bijvoorbeeld in met een fijne olie en trek je pyjama alvast lekker aan, drink nog een kom kruidenthee, zorg voor stilte, doe een ontspanningsoefening of een vertrouwde meditatie…
  4. Hanteer 1 vaste regel: je slaapkamer en bed zijn heilig
    In bed wordt er alleen geslapen en de liefde bedreven ♡  Een rustige, opgeruimde en comfortabele slaapkamer draagt bij aan een goede nachtrust; frisse lucht, fijne atmosfeer, lavendelolie, comfortabel kussen en beddengoed. Ontdek wat fijn is voor jou.
  5. En als je dan toch wakker ligt en ligt te malen… 
    Draai dan eens op je buik en ga op handen en knieën zitten en laat dan je billen op je hielen zakken. Zoek de ontspanning op in deze houding en volg de adem zoals die stroomt, de golf naar binnen en de golf naar buiten.  Voel je liggende lichaam en voel je adem… De kans is groot dat het malen minder wordt en dat de loomte van het slapen je weer overvalt.En mocht je een keer niet goed slapen, dan hoeft dat geen probleem te zijn, hoe meer je kunt accepteren dat dit soms gewoon zo is, hoe minder extra stress je opbouwt. En een vermoeiende dag is weer recept voor een goede volgende nacht.

Welke Tip werkt bij jou?
Misschien heb jij nog inspiratie voor een goede nacht? 

Voel je vrij om die met mij te delen…