06 27540494 info@ishift.nl

Mindfulness, Mediteren, Yoga, Coaching

Yin Yoga, Mindful Yoga & Yoga Nidra

 

Graag bied ik je een plek

waar jij je veilig en welkom voelt. Wie je ook bent en wat je redenen ook zijn om yoga te beoefenen. 

Iedereen kan deelnemen, zowel online als in de studio of voor een groep op een door jou gewenste locatie. In de groepslessen neem ik je mee in een thema en in de privélessen krijg je helemaal op jouw afgestemde aandacht en begeleiding.

Door mijn jarenlange ervaring met mindfulness en andere meditaties en mijn interesse en ervaring in de westerese en ook de oosterse kijk op gezondheid, ontspanning en veerkracht kan ik je hierbij extra diepgang bieden. 

 

De opties die ik bied

  1. Yin Yoga
  2. Mindful Yoga
  3. Yoga ONLINE
  4. Yoga Nidra (slaapyoga)

Yin Yoga

In de Yin Yoga ligt de focus op het bindweefsel in plaats van op de spieren zoals in de andere yoga- vormen. Omdat bindweefsel veel stugger is dan spieren duren de poses 3- 5 minuten.

  • bindweefsel kan vocht aantrekken en krijgt de kans soepeler te worden
  • de lengte van de poses nodigen daarbij uit om naar binnen te keren
  • de tegenhanger van alle hectiek, spanning en stress in ons dagelijks leven

Je gebruikt bij Yin Yoga je lichaam niet om in de pose te komen,
maar je gebruikt de pose om uit je mind in je lichaam te komen

Daarbij oefen je in het toelaten en loslaten van spanning, pijn, ongemak en ook het vrijer worden van mentale onrust, gevoelens en emoties.
Hierdoor kan je lichaamsenergie (bloed, lymfe, energie, chi) weer vrijelijker stromen.

Achteruitgang van de conditie van bindweefsel kan het gevolg zijn van:

  • langdurige stress
  • emotionele en fysieke spanning
  • verkeerde houding
  • weinig of  eenzijdige beweging
  • pijn
  • verkramping
  • blessures
  • ouder worden

In de maatschappij waarin we leven zijn we vaak prestatiegericht en is er weinig ruimte voor rust, ontspanning en herstel.
Met deze vorm van yoga kun je hier wat tegenwicht aan geven.

 

Het effect van Yin Yoga:  

  • betere bescherming van gewrichten, door soepeler en sterker bindweefsel
  • ervaren van soepelheid, ontspanning en ruimte in je lichaam
  • soepelere lichaamshouding
  • soepelere mentale houding in het dagelijks leven
  • gelijkmatiger stromen van energie, bloed, lymfe
  • meer levensenergie
  • ontstaan van meer geduld en acceptatie
  • toelaten en ook bewust gaan loslaten van gevoelens en emoties
  • verminderen moeheid
  • beter slapen

 

Mindful Yoga

Mindful yoga is bij mij een mix van Yin yoga, eenvoudige Hatha yoga en basis oefeningen uit andere yoga- vormen waarbij je je richt op het zonder oordeel gaan ervaren van gedachten, gevoelens en senasties in je lichaam. Hierdoor oefen je het vrijer te worden van piekeren, analyseren, zorgen, emotie en fysieke onrust en pijn.  De verschillende meditatievormen die ik ken neem ik natuurlijk mee de les in.

We doen rustige en niet al te lastige oefeningen en oefenen altijd:

  • gaan ervaren van veiligheid
  • passief en actief ontspannen
  • mindful bewegen
  • onderzoeken weerstand 
  • toelaten en voelen van emotie
  • toelaten en loslaten onrust, spanning en pijn 
  • ervaren van grenzen en ruimte
  • moeiteloosheid en mildheid
  • acceptatie en overgave
  • leven met een glimlach

Yoga – online

Thuis alleen en toch ook samen… Regelmatig bied ik een mooie les aan.

In dit uur doen we yoga- oefeningen, stukjes yoga nidra, ademhalingsoefeningen en meditaties gericht op ontspanning, verbinding en het weer opdoen van nieuwe energie.

Hou mijn agenda in de gaten of geef me aan dat je interesse hebt. Ik houd je dan op de hoogte van de nieuwe lessen.

Yoga Nidra

Yoga Nidra betekent letterlijk ‘yoga slaap’ of ‘slaap van de yogi’.

Het is rond 1950 ontwikkeld door Swami Satyananda Saraswati. Hij  er een stadium tussen waken en slapen bestaat waarin je niet echt meer wakker bent maar ook niet slaapt. Als je dit bereikt, vloeit de spanning zowel uit je lichaam als uit je hoofd weg.

Yoga Nidra is als een powernap waarbij je wakker blijft

Je ligt stil op je rug op een matje in savasana- houding of een warme deken en je laat je leiden door mijn stem. Je neemt je voor diep te ontspannen én wakker te zijn. Je zet ook je eigen intenties. Je richt je op de adem, op de verschillende delen van je lichaam, op tegengestelde ervaringen en ook een geleide meditatie kan deel zijn van de Yoga Nidra. Alles bij elkaar ben je ongeveer 45 minuten onderweg en ervaar je diepe ontspanning. 1 Uur Yoga Nidra staat voor 4 uur diepe slaap.

 

Ik bied meerdere opties:

  1. je reserveert een priveles en je ontvangt een fijne yoga nidra of;
  2. je boekt een 1- malige coach- sessie
    – we spreken elkaar eerst telefonisch en ik stem de sessie af op jouw persoonlijke situatie
    – deze sessie is inclusief een persoonlijk audio- bestand voor thuis of;
  3. je contact mij voor een offerte voor een groepsles bij jou op locatie.

Wil je meer informatie? E- mail of bel me gerust!

 

Yoga Nidra - iShift
Erna Laning

Wat ik doe

ik help mensen zoals jij en ik
om richting in stress, onrust en lastige situaties te vinden